بیشتر ما وقتی هوا گرم می شود یا بعد از انجام فعالیت بدنی به نوشیدن آب بیشتر فکر می کنیم. اما صرف نظر از آب و هوا یا فعالیت های روزانه، رعایت میزان مصرف مایعات مهم است، به خصوص زمانی که دیابت دارید. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید چرا!

عجایب آب

احتمالاً شنیده اید که حدود 60 درصد بدن انسان، از آب ساخته شده است. این کمی عجیب به نظر می رسد، زیرا ما بدن را متشکل از استخوان ها، ماهیچه ها، بافت ها و خون می دانیم. اما به گفته مجله شیمی بیولوژیکی، بررسی عمیق تر عملکرد درونی بدن، حقایق شگفت انگیزی را آشکار می سازد:

·        حدود 80 درصد ریه ها از آب تشکیل شده است.

·        79 درصد از کلیه ها و ماهیچه ها از آب تشکیل شده اند.

·        حدود 70 درصد مغز و قلب از آب تشکیل شده است.

·        64 درصد پوست بدن از آب تشکیل شده است.

·        حدود 30 درصد از استخوان ها را آب تشکیل می دهد (باورش سخت است!)

آب آنقدر برای زندگی ضروری است که ما نمی توانیم بیش از چند روز بدون آن زندگی کنیم.

چرا به آب نیاز داریم

شاید بپرسید چرا اینقدر به آب نیاز داریم؟ خوب، آب برای ما به جز رفع تشنگی، اعمال زیر را انجام می دهد:

·        بافت های چشم، دهان و بینی را مرطوب نگه می دارد.

·        بزاق می سازد.

·        دمای بدن را تنظیم می کند.

·        به حمل مواد مغذی به سلول ها کمک می کند.

·        به هضم غذا کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند.

·        مفاصل را روان می کند.

·        برای اندام ها و بافت ها بالشتک ایجاد می کند.

·        به دفع مواد زائد کمک می کند.

·        به شما کمک می کند فکر کنید، به خاطر بسپارید و توجه کنید.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 در مجله تغذیه و رژیم غذایی انسان منتشر شد، آب حتی می تواند شما را از نظر تغذیه ای سالم تر کند. چطور؟ در میان افراد شرکت‌کننده در این مطالعه (بیش از 18300) کسانی که یک درصد بیشتر در روز آب می‌نوشیدند، کالری، سدیم، قند و چربی‌های اشباع کمتری دریافت کردند، و کالری کمتر می تواند به معنای کاهش وزن باشد. در واقع این مطالعه نشان داد که نوشیدن آب قبل از غذا به کاهش وزن کمک می کند.

آب و دیابت

وقتی صحبت از دیابت به میان می آید، آب به چند روش مهم به افراد مبتلا به دیابت کمک می کند:

·        هنگامی که قند خون این افراد بالاست، گلوکز (قند) را در خون رقیق می کند.

·        می تواند با اثرات کم آبی ناشی از قند خون بالا، مقابله کند.

·        وقتی قند خون بالاست به کلیه ها کمک می کند تا گلوکز اضافی را دفع کنند.

اگر پیش دیابت دارید یا در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید، به نوشیدن یک لیوان آب فکر کنید. در مطالعه‌ای که در سال 2011 در مجلهDiabetes Care منتشر شد، بیش از 3000 مرد و زن سالم بدون دیابت، برای تقریباً یک دهه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از 9 سال، 800 نفر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. اما کسانی که روزانه بین 482 تا 964 گرم آب می‌نوشیدند، 30 درصد کمتر از کسانی که کمترین مقدار آب را می‌نوشیدند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 بودند.

چقدر آب نیاز داریم؟

تعیین نیازهای آب یا مایعات کمی مشکل است زیرا عوامل زیادی بر نیاز افراد به آب تاثیر می گذارند. میزان ورزش، آب و هوا، شرایط سلامتی و بارداری دلایلی هستند که ممکن است بر میزان نیاز شما به آب بیشتر (یا کمتر) نسبت به دیگران تاثیر گذارند. اما، آکادمی ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده، برای ارائه یک محدوده ی معقول از مقدار مورد نیاز، مصرف مایعات کافی روزانه را به صورت زیر تعریف کرده است:

·        روزانه حدود 15.5 فنجان مایعات برای مردان

·        روزانه حدود 11.5 فنجان مایعات برای زنان

همیشه بهتر است با پزشک خود در مورد نیازهای خود به مایعات مشورت کنید. اگر مثلاً نارسایی احتقانی قلبی یا بیماری کلیوی دارید، ممکن است به مایعات کمتری نیاز داشته باشید. ممکن است در مواقع خاصی نیز به مایعات بیشتری نیاز داشته باشید، مثلاً اگر بیمار هستید یا تب دارید.

طرفدار آب نیستید؟

آب عمدتاً بی مزه و همچنین بی رنگ و بدون کالری و کربوهیدرات است. تا زمانی که تمیز و عاری از آلاینده باشد، بهترین گزینه برای دیابت است. اما بسیاری از مردم آب را کسل کننده و بی طعم می دانند یا به سادگی از آن متنفرند. پس چگونه می توانند هیدراته بمانند؟ خوشبختانه، تعداد مناسبی از گزینه ها وجود دارد:

به آب فرصت بدهید

با ریختن برش هایی از مرکبات یا خیار، یا توت، آناناس، هندوانه یا هلو، طعم آن را بهتر کنید. حتی می توانید با گیاهانی مانند ریحان، نعناع، ​​آویشن، لیمو یا شوید آب را امتحان کنید.

آب گازدار مصرف کنید

ممکن است آب گازدار یا سلتزر برای شما جذاب تر باشد و می توانید آب سلتزر طعم دار خریداری کنید که کالری آن صفر است.

چای یا قهوه بدون شیرینی (گرم یا سرد) را امتحان کنید

اگر کافئین برای شما نگران کننده است، نوع بدون کافئین را امتحان کنید. همچنین بسیاری از دمنوش های گیاهی فاقد کافئین هستند.

سعی کنید کمی آب میوه به آب خالص اضافه کنید

آب میوه سرشار از کالری و کربوهیدرات است، اما مقدار کمی (یعنی یک هشتم فنجان) تنها حدود 4 گرم کربوهیدرات دارد و می تواند آب شما را خوش طعم کند.

روی خوردن سبزیجات و میوه های پرآب تمرکز کنید

خیار، کاهو، کرفس، تربچه، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای حدود 95 درصد از آب تشکیل شده اند. هندوانه، توت فرنگی، طالبی، هلو و شاه توت میوه هایی هستند که آب زیادی دارند و همچنین کربوهیدرات نسبتا کمی دارند، با این حال افراد دیابتی باید به میزان مجاز این میوه ها در هر وعده ی سروینگ توجه کنند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/general-health/staying-hydrated/